Glem skolebøker, sats på YouTube!

Posted on June 15, 2009 by

0



Han har et poeng, gode gamle Arnold. Riktgnok er jeg ikke helt enig i den Østerisk-Californiske guvernørens siste innsparingsmetodikk hvor skolebøker droppes til fordel for sosiale medier, men han har absolutt et poeng.

En strikkende Sarah Jessica Parker

En strikkende Sarah Jessica Parker

Selv lærte jeg noe i dag som jeg til tross for flere år med formgivningsfag aldri lærte: Å strikke! Ja du hørte rett. Dette noe foreldete faget har fått en ny giv på YouTube – god hjulpet av flere filmgudinner som har oppdaget strikking som det nye motetilbehør etter at små rottebikkjer ble litt for hypet opp og kanskje litt irriterende på filmsettet (Sarah Jessica Parker, Julia Roberts, Mischa Barton m.fl.).

Uansett. Kjendiser eller ikke. Jeg fikk lyst til å strikke. Jeg har nå for lengst glemt formingslærerinnens økende frustrasjon og mine svette, klamme hender og de stramme, kløende ulltrådene i puseull hvis lo klistret seg fast overalt. Men jeg har jo hatt bestemødre som er superflinke på strikking, så noe naturtalent må jo finnes der, ikke sant?

Så jeg fant frem pinner og tråd – og hva mer? Jo, Mac’en. Frem med YouTube. Og ganske riktig: Her finnes et hav av nyttige How-to videoer om nettopp strikking. I dag har jeg blant annet lært både rett og vrang og er ganske fornøyd med meg selv her jeg sitter – og strikker! Ka du trur, Bessmor?

Men jeg fant ut så mye mer. Sikkert mer enn formingslærern på skolen visste om strikking. Blant annet finnes det faktisk én måte å strikke på i Europa -“Continental”, og en annen i USA! Se blant annet denne…hmmm..smatt smatt… interressante diskurs om fordelen og ulempen mellom de to strikkemetodikkene:

Og i Norge strikker vi vrang (“purl”) på en unik måte som ingen andre gjør det, såkalt “Norwegian Purl”!  (Vi MÅ jo gjøre ting litt på vår egen måte her oppe i nord…).

Formingslærer, ta deg ei bollle: Vi satser heller på YouTube…

Posted in: Tilfeldig moro